lördag 19 september 2009

Riot Bag

En kaxig liten väska med plats för plånbok, nycklar, mobil och kanske lite andra småsaker. Jag valde svart och rosa garn till min vilket gav ett resultat som jag nog skulle kunna kalla punkigt med lite riot grrl känsla. Vill du ge ett annat intryck kan du så klart välja andra färger. Orange och gult blir till en solig hippeväska och mörkrött och svart passar en gotisk vampyr. Mönstret i sig är vibrerande och energiskt, med knalliga färger blir det närmast elektriskt. Dessutom så är den så pass enkel att du kan göra hur många som helst ifall du inte kan bestämma dig.




Material
Bomullsgarn, svart och knallrosa (eller två andra färger), Jasmine 8/4 från Kinna Textil, eller liknande
Virknål 3.5
Sax
Nål

Mått
väska: 24x20 cm
handtag: 4x22 cm (2x22 när de sytts ihop)

Mönster
Varv 1: (färg 1)2 lm * 5 stolpar, 5 fasta maskor* , upprepas varvet ut, avsluta med 5 stolpar
Varv 2: samma som varv 1
Varv 3: (byt till färg 2) 1 lm *5 fm, 5 st* , avsluta med 5 fm
Varv 4: samma som varv 3

Väska
Lägg upp 57 lm med färg 1 (svart) och virka enligt mönstret ovan med början i 3:e maskan från nålen.
Upprepa varv 1-4 till väskan mäter 40 cm, avsluta med varv 1-2
Vik väskan på mitten och sy ihop kanterna.

Handtag (2 stycken)
Lägg upp 11 lm
Virka 10 fm, vänd med 1 fm.
Fortsätt virka till handtaget mäter 22 cm och sy sen ihop det.
Handtaget kan också virkas runt så att det blir en tub, då slipper du sy ihop det.

Fäst handtagen på väskan, se till att de blir ordentligt fastsydda.

Lycka till!

6 kommentarer:

  1. Coolt mönster. Ska ta och ge det ett försök, jag behöver en ny väska =)

    SvaraRadera
  2. Riktigt snygg! Den får jag allt lägga på min att-göra-(virk)-lista.

    SvaraRadera
  3. Så snygg den var! Vilka mått är det på den?
    I beskrivningen så saknas det längden på både väskan och handtagen.

    SvaraRadera
  4. gjorde ett misslyckat försök för ett tag sedan, men nu är jag bättre på att virka så ska snart testa igen. den är verkligen grymt snygg! kaxig var ordet!

    SvaraRadera
  5. Så snygg väska, ska göra varsin till mina tjejer (blir nog en julklapp)
    Tack för att du delar med dig av beskrivningen.
    /Marie

    SvaraRadera