torsdag 19 mars 2009

Bilder, bilder, bilder

Sture the Shark

Hajen, senare känd som Sture (Sture the Shark?). Ett beställningsuppdrag som blev mycket uppskattat, och som var ett rent nöje att virka. En utmaning eftersom jag inte hade något mönster att utgå från. Istället sökte jag efter bilder på hajar, virkade hajar var det ont om, det fanns ett par men de var inte riktigt vad jag var ute efter, så det fick bli bilder på riktiga hajar istället, betydligt bättre. Okej, inte helt korrekt, jag skippade de små bakre fenorna, men stjärtfenan är faktiskt gjord efter den fruktade vithajens.


Sylvia den ekologiska kaninen
Efter Sture blev det lite andra projekt, den här lilla kaninen blev snabbt hopvirkad. Inget mönster den här gången heller, men jag inspirerades av en bild i boken"Väldigt Virkat" trots att slutresultatet blev helt annorlunda. Blå kanin i randig overall, tänk som present till en liten knatte så alla sömmar är rejäla och hårt fästa, dessutom gjord av ekologiskt bomullsgarn så den är säkert tuggvänlig också. Vet inte vad den kommer få för namn, men under arbetet kallade jag henne Sylvia efter den häftiga rosa kaninen i Höjdarna, tyckte att det passade. Nej, jag brukar inte ge namn åt gosedjur, men jag antar att det kan behövas ett arbetsnamn ibland med tanke på att jag skriver ner hur jag gör för att kunna ändra när saker ser helt fel ut. Det blir helt enkelt bara rörigt med en massa lappar utan rubriker. I fortsättningen får det bli namn på allt.


Space Invaders

En idé som jag haft rätt länge är att göra ett broderi med figurer från gamla dataspel, med tanke på att figurerna inte består av så många pixlar och är rätt stiliserade så är det inget svårt projekt. Jag spelade Space Invaders rätt mycket när jag var en liten knatte (låter som om jag är antik) så motivvalet blev enkelt, fast jag har lust att göra något med Pac Man senare, eller Donkey Kong. Spelet vi hade hemma var aldrig så här färgglatt, men jag såg en massa olika varianter när jag sökte efter bra förlagor och sen tog jag mig vissa konstnärliga friheter. Som synes är bara första raden klar, det ska bli fler monster, men visst är de fina?

3 kommentarer:

  1. Vi är alla antika Sus. Men hur går det med min pingvin? Han ska heta Ramon... fast det vet du ja.

    SvaraRadera
  2. Sture the Shark funkar riktigt bra^^ tack once again!

    SvaraRadera
  3. He he, hajen är ju underbar!! Och kaninen var väl den som ditt kusinbarn, Lilla S, fick?

    SvaraRadera