torsdag 12 mars 2009

Dagens boktips

Na na ni na ni na na....
Fick mina reaböcker från Bokus i förrgår så jag har varit sysselsatt. Nej, ingen av dem tar upp handarbete eller pyssel, men de är helt klart läsvärda. Tro mig, jag är en extrem bokmal så jag vet vad jag talar (skriver) om. Det lär bli en hel del boktips här i fortsättningen.

Te -upptäck, utforska, avnjut (av Hattie Ellis) är precis som titeln säger en bok om te (döh!). En trevlig bok som behandlar olika tesorter och traditioner världen över, ett par recept ingår också. Texterna är intressanta och med de många bilderna blir boken en njutbar upplevelse.

Sista ordet -citat och fakta om döden (Aron Flam & Jonatan Unge) är trots det allvarliga ämnet en mycket rolig bok. Det säger jag inte bara för att jag är morbid utan för att författarna faktiskt har valt att möta döden med en ganska lättsam humoristisk ton. Man får inte bara citat utan också listor över exempelvis döda rockstjärnor och de olika avdelningarna i Dantes version av Helvetet.

En bok som jag köpte i julas är däremot helt relaterad till bloggens huvudämne.
Stickat och virkat -vintage på svenska ( Britta Forslund och Åsa Dahlgren) är en grymt snygg bok, om man gillar kläder i retrostil. Varje beskrivning inleds med några smått humoristiska rader som beskriver plagget och fotona ser ut att vara hämtade från något gammalt modemagasin, fast de är så klart nya. Har man inte lust att sticka/virka så är det ändå en rolig bok att bläddra i.

Nej, nu får det räcka för tillfället. Jag kan ju alltid återkomma med någon gammal klassiker eller bilder på något projekt.

1 kommentar: