onsdag 27 maj 2009

Sus goes retro

Nu har det hänt lite. Beställde två nummer av Gothic & Lolita Bible från Bokus och hämtade dem i fredags. Inspirerande läsning och en hög med roliga mönster. Provade att sticka en liten rosett som kan användas som brosch, fast jag var tvungen att anpassa mönstret efter det garn jag hade. Blev trots det som förlagan, kanske för att det var ett enkelt mönster. Otroligt gulliga kläder och accesoarer, en del lite elegantare aristokratiska plagg också. Igår blev det presentinslagning, L fyller 25 på fredag, otroligt snyggt men mer kan jag inte avslöja nu, det skulle förstöra överraskningen.

I kväll möte med stickpuben, ska bli kul. Måste köpa garn också, ännu en sak jag kan avslöja (nyfiken?).

Och nu över till något helt annat... ännu ett boktips. Den här gången en rolig bok jag hittade på bibblan.

Pyssel de luxe, Josefin Ekman, Parasoll 2008

Som titeln säger pyssel, fast inte bara föremål utan också kakor och praliner, allt av det ovanligare slaget. Stilen är 50-tals inspirerad och här finns både kitsch och glamour, ofta i en skön förening. Författaren säger sig i länksamlingen i slutet vara fan till Marta Stewart, något som tack och lov inte märks på pysslet. Martha skulle aldrig få för sig att göra julgranskulor med pin up-brudar eller plånböcker fodrade med leopardpäls. Jag har testat receptet på Tiki cupcakes, muffins med kokos, ananas och vit choklad, söta och goda. Tyvärr så är jag inte så bra på att bre på glasyr så de blev inte så snygga, men helt acceptabla när jag strött över lite färgglad strössel (det stod rivet limeskal i receptet men jag tyckte att strössel gav en mer tropisk känsla).



Slutligen, som lovat, en bild på tröjan och det nya projektet. Från boken "Stickat och virkat". Kudden i bakgrunden har jag stickat (skryt), mönsterstickning, egen design.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar